Deník Leošky Kutheilové

Alžběta Škytová

Režie: Jan. Berger
Mistr zvuku: Miroš Svatoň
Hudba: Leoš Kosek
Čte: Hana Maciuchová

Deník Leošky Kutheilové je debutovou knihou Blanky Kubešové, která nejprve vyšla knižně v nakladatelství 68 Publishers. Autorka do dnešní doby napsala kolem 8 titulů a pár divadelních her. Audiokniha je na dvou CD, které kopírují celou knihu. Jen je možná škoda, že audioknize chybí doslov. Ten nám říká to, co si celou dobu posluchač myslí a to, že deník je vlastně autobiografickou záležitostí autorky. Rozdíl je ještě ten, že v knize je deník rozdělen na dny, což by audioknize vzalo její plynulost a lehkost. Hlas Hany Maciuchové k audioknize naprosto patří a posluchač má tak pocit, že je přímo autorkou deníku, jelikož hlas paní Maciuchové je klidný a rozvážný, a i přesto velmi hravý.

Do deníku si píše mladá slečna Leoška svůj příběh, své strasti i radosti. Jako všechny děti navštěvuje školu a snaží se na všechno najít odpověď. Jen toto všechno je ztíženo její nemocí – obrnou a jejím životem s Pajdou. V audioknize se objevuje řada postav kolem hlavní hrdinky. Její spolužáci ze školy či sourozenec Kája, který svým rodičům dělá potíže, jelikož stále něco vymýšlí a pokouší. Rodiče Leošky zažívají strasti nejen se svými dětmi, ale starosti i doby 50. let, v kterých se příběh odehrává. Dalším hrdinou je dědeček, který má svoje vnoučata velmi rád. Ten v příběhu vystupuje s rolí člověka, který podporuje nelegální přechody přes hranice. Celá audiokniha i přes některá témata je veselá, ale konec je trochu smutný. To je právě krásné nejen na celém příběhu, ale i na samotném životě.

Audiokniha je určena všem věkovým kategoriím, jelikož každý si v ní najde kousek pro sebe. Popisuje život a to, co se může stát nám všem. Ukazuje věci dobré i věci špatné. Člověk se vlastně může dozvědět i něco o době, v které Leoška vypráví svůj příběh skrze svůj deník. Ten je psán velmi srozumitelným a laickým jazykem mladé slečny. Deník Leošky Kutheilové je pro všechny :-)

Alžběta Škytová
Audioknihy.net

Audioteka Alza Supraphonline Kosmas Audiolibrix