Bohumil Hrabal

Pábitelé

Recenzent:

Tomáš Macháček

Vydavatelství AudioStory patří mezi průkopníky vydávání mluveného slova u nás. Kromě přípravy nových nahrávek se věnuje také zpřístupňování svého archivu starších audioknih, které před dvaceti lety vycházely zejména na magnetofonových kazetách a dnes jsou novým zájemcům nedostupné. Titul Pábitelé, vydaný v polovině devadesátých let na MC, vychází nyní ve spolupráci s nakladatelstvím Vyšehrad na CD. Na kompaktním disku však příběh vyšel poprvé již v roce 2006 v koprodukci s Popron Music.

Největší novinka oproti je patrná již na pohled. Obal CD opustil jednotný design, kdy fotografii autora doplňovala malba, naopak současný svěží look zvýrazňuje portrét, který doplňují hezkým fontem vyvedená jména tvůrce a interpretů. Co se týče samotné nahrávky, zde nebylo co měnit, stopáž necelých 80 minut plně pokrývá možnosti jednoho CD.

K posluchači promlouvají hlasem zkušeným Josef Somr a neoposlouchaným herečka Magdalena Sidonová. Ta sice poměrně úspěšně proplouvá vodami televizních obrazovek, ale na v přístavu audioknih zatím neměla jinou možnost vystoupit. Oba dva dostali příležitost projevit své schopnosti - jde o plnohodnotnou dvouhlasou audioknihu, protože Magdalena Sidonová nedostala pouze vedlejší party, ale rovnocenně celé dvě povídky. V nich ukazuje, že je škoda, že si ji od té doby žádný jiný režisér k audioknize nepřizval. Od Josefa Somra kvalitu očekáváte, málo známý hlas mladé herečky však příjemně překvapil. Kontrast mezi starším vypravěčem a mladou ženou pak tvoří zajímavý kontrast v morytátech, tvořící předěly mezi povídkami. Kratičké úryvky z knihy Morytáty a legendy spolu s úvodní a závěrečnou kapitolou povyšují výběr povídek na mozaiku Bohumila Hrabala, střípek po střípku doplňující jeho obraz. Snad tím navnadí posluchače, aby si další kamínky z autorovy tvorby postupně do celkové kompozice doplňovali ať už čtením nebo opět poslechem. Poslech navíc příjemně doplňuje hudba Miroslava Škopa.

Pábitelé jsou reprezentativním zástupcem díla tohoto významného autora, který by českému posluchači určitě neměl uniknout. A kdo jsou to vlastně pábitelé? Definici tohoto slova si poslechněte sami v úvodní kapitole audioknihy. Určitě nebudete litovat.

AudioStory touto reedicí určitě udělá radost nejen milovníkům klasické české literatury. Nezbývá než doufat, že se opět dočkáme nějakého pokladu, který byl dosud ukryt pouze na magnetofonových páscích. Nové reedice můžou přinést na světlo světa například dosud jinak nevydané pohádky, povídky Karla Čapka, Agathy Christie či sbírky Alfreda Hitchcocka. Sáhne příště AudioStory do archivu právě pro ně?

Tomáš Macháček (naposlech.cz)

Pábitelé (AudioStory, Vyšehrad, 2014)

Obchod: