Stefan Zweig

Amok

Alžběta Škytová

Autor prózy, esejí, básní, Stefan Zweig se narodil v Rakousku. Jeho díla byla ovlivněna jeho studiem filozofie, germanistiky a romanistiky. I vliv psychoanalýzy můžeme objevit v mnoha dílech. Svůj život ukončil sebevraždou a to nejspíše z toho důvodu, že se k němu dostaly zprávy o tom, že fašisté ničí kulturní hodnoty, které on uznával. Jeho známá novela Amok vyšla v roce 1922.

První audiokniha od rakouského spisovatele Stefana Zweiga vydaná u nás se řadí mezi jeho nejlepší díla. Tato novela má v sobě cosi napínavého, co nás nutí poslouchat na jeden zátah, bez přerušení. Svým příběhem nás stále napíná a jsme až do konce překvapeni, jak to skončí. Právě v tomto příběhu je vidět Zweigova záliba v psychoalanýze a to, jak si všímá lidského podvědomí a celkově citů člověka. Také zahrnuje cestovatelskou vášeň po Americe, Asii.

Jak jsem již poznamenala, autor knižní předlohy nás napíná příběhem od začátku do konce. Nás zavede nejprve na loď, kde se spolu potkají dva lidé. Vypravěč příběhu a druhý, lékař. Právě tento lékař je nucen svému spolucestovateli z Indie do Evropy vypovědět svůj příběh. Ten začíná v Indii, kde tajemný člověk pracoval jako lékař, a kterého jednoho dne navštíví tajemná žena. Ta po něm chce potrat, a to za velkou finanční odměnu, ale i přesto ji lékař odmítá. Poté co odejde, chytne lékaře amok a je nucen se za ženou vydat, až snad na konec světa, s účelem pomoci jí Potkají se na společenské akci, ale ona odtamtud uteče poté, co ho zahlédne. Ještě téhož večera za ním přijede sluha anglické bohaté ženy a chce pomoc. Ta spočívá v zachránění jejího života, který ohrozila neodbornou pomocí vyřešení její nelichotivé situace. Lékař ji však již nedovede zachránit. Jejím největším přáním však bylo, aby se manžel nic nedozvěděl, a tak lékař posedlý amokem je nucen přání dodržet. A tak nastala situace, že ji manžel chce odvézt lodí na pitvu do Anglie, do její vlasti. Shodou okolností je její rakev převážena na stejné lodi, na které cestuje i lékař z důvodu útěku před vším. Zde vypráví lékař příběh svému spolucestovateli. V přístavu, kde je vykládán náklad i s rakví, shodí lékař do moře rakev s mrtvou ženou a sám spáchá sebevraždu, aby splnil její velké přání. Mlčenlivost.

Audiokniha je na dvou CD, které si myslím, že se dají poslouchat i odděleně, ale každého posluchače to nutí si je poslechnout najednou. Zvukový podklad je zařazen vždy na těch nejnapínavějších místech, aby podpořil linii příběhu.

Jistě nesmím zapomenout na skvělé výkony Ladislava Mrkvičky, jehož hlas podporuje atmosféru příběhu, a jako vypravěč příběhu se představil neméně výborný hlas Jiřího Kalužného. Oba zde udělali velký kus práce, který ocení dozajisté všichni posluchači.

Alžběta Škytová

Audioteka Alza Supraphonline Kosmas Audiolibrix