Vlastimil Vondruška

Ulička hanby

Recenzent:

Tomáš Macháček

Kam může zavést pátrání královského písaře a často i vyšetřovatele Jiřího Adama z Dobronína? Tentokrát mimo jiné mezi nejhrubší vrstvy obyvatel, do ztemnělého zákoutí Prahy 16. století, kterému se říká Ulička hanby. V ní se nacházejí domy, kam počestní občané nechodí. Kromě tohoto nepřívětivého podsvětí navštíví i nejluxusnější pražský nevěstinec, který patří jeho někdejší milence Sabině. Jeden ze zákazníků, který náležel ke členům královského dvoru, zde byl totiž nalezen mrtvý a spolu s ním zemřela i jedna z placených společnic. Co stálo v pozadí tohoto zločinu, a může jít o život i dalším lidem včetně samotného královského písaře?

Vydavatelství AudioStory a Vyšehrad pokračují ve vydávání dramatizovaných četeb historických detektivek Vlastimila Vondrušky. Po klasických četbách dobrodružství služebníka Přemyslovců Oldřicha z Chlumu přišly velkoryseji pojaté adaptace příběhů ze 16. století, ve kterých je hlavním hrdinou královský písař Jiří Adam z Dobronína. Nyní přišel na řadu případ Ulička hanby, který se sice odehrává v pikantním prostředí pražských nevěstinců, kromě chudiny zde ale hrají důležitou roli i vysoce postavení úředníci. Pan Adam se tentokrát nemůže spolehnout na své pomocníky Petra a Rozárku, kteří odjeli z Prahy. Síly tak spojí nejen se svou dávnou známou Sabinou, ale také někdejším notářem Ulrichem. Kromě toho, že se královský písař bude muset potýkat s lidmi mnoha společenských vrstev, od děvčat lehkých mravů přes městské konšely až po šlechtice, bude navíc konfrontován se svou minulostí, o které doposud navíc neměl ani tušení.

Pro posluchače je důležitá zejména postava Ulricha z Jenštejna, který je v podání Pavla Rímského zároveň vypravěčem celého románu. Ten svým energickým hlasem již od úvodních slov nenechá místo pro pochyby a dokazuje, že patří v oblasti mluveného slova mezi absolutní hereckou špičku. Ze způsobu, jakým vede příběh, jistě a bez zaváhání, je patrná profesionalita a cit pro práci s hlasem. Nemenší prostor pak zaujímají další výrazné postavy a jejich herečtí protagonisté, konkrétně pan Adam v podání Jaromíra Meduny a Sabina Simony Postlerové. Tato trojice hrdinů je doplněna ve vedlejších rolích přesvědčivým Petrem Lněničkou a Markem Holým, potěší ale i hlas Václava Rašilova nebo Otakara Brouska mladšího. Celkově je na nahrávce slyšet téměř dvě desítky hlasů, které vedla ruka režisérky a vůdčí postavy AudioStoryJindřišky Novákové. A byla to opravdu ruka šťastná – obsazení i výsledné ztvárnění je velmi příjemné.

Zvukový podkres měl na starosti Martin Dušek, který pracoval s hudbou Daniela Tůmy. Oproti minulému dílu, kdy byly některé ruchy až příliš výrazné, se nyní podařilo vytvořit sepjetí se slovem na přirozené úrovni, ba dokonce téměř tak bohaté jako u některých rozhlasových her. A tady vyvstává otázka – bylo správné odklonit se od četby a přistoupit k poměrně rozsáhlé a počtem herců široce zastoupené dramatizaci? Rozhodně ano. Podobné dramatizované četby má na svědomí například rozhlas u románů Dicka Francise a je sympatické, že u napínavých detektivek tento trend zcela nevymizel. Nejde totiž jen o zdramatizované dialogy, ale rovnou celé dramatické pasáže, které příběh oživují a zpřístupňují širšímu publiku, které se v něm může lépe orientovat.

Nezle než si přát, aby bylo toto úsilí patřičně doceněno a prošlapalo léta zarostlou cestičku dramatizovaných četeb i pro další vydavatele, což by jen podpořilo rozmanitost na rostoucím audioknižním trhu. Ulička hanby je sice historickou detektivkou, ale autor do ní zakomponoval velmi současné prvky korupce a podvodů na nejvyšší úrovni. Společně se zvukovým zpracováním to může být další důvod, proč po tomto detektivním románu sáhnout. Jak Vlastimil Vondruška tak AudioStory se za výsledný produkt rozhodně hanbit nemusejí.

Tomáš Macháček(naposlech.cz)

Obchod:

Audioteka Audiolibrix