Kam může zavést pátrání královského písaře a často i vyšetřovatele
Jiřího Adama z Dobronína? Tentokrát mimo jiné mezi nejhrubší vrstvy
obyvatel, do ztemnělého zákoutí Prahy 16. století, kterému se říká
Ulička hanby. V ní se nacházejí domy, kam počestní občané nechodí. Kromě
tohoto nepřívětivého podsvětí navštíví i nejluxusnější pražský
nevěstinec, který patří jeho někdejší milence Sabině. Jeden ze
zákazníků, který náležel ke členům královského dvoru, zde byl totiž
nalezen mrtvý a spolu s ním zemřela i jedna z placených společnic. Co
stálo v pozadí tohoto zločinu, a může jít o život i dalším lidem včetně
samotného královského písaře?
Vydavatelství AudioStory a Vyšehrad pokračují ve vydávání
dramatizovaných četeb historických detektivek Vlastimila Vondrušky. Po
klasických četbách dobrodružství služebníka Přemyslovců Oldřicha z
Chlumu přišly velkoryseji pojaté adaptace příběhů ze 16. století, ve
kterých je hlavním hrdinou královský písař Jiří Adam z Dobronína. Nyní
přišel na řadu případ Ulička hanby, který se sice odehrává v pikantním
prostředí pražských nevěstinců, kromě chudiny zde ale hrají důležitou
roli i vysoce postavení úředníci. Pan Adam se tentokrát nemůže
spolehnout na své pomocníky Petra a Rozárku, kteří odjeli z Prahy. Síly
tak spojí nejen se svou dávnou známou Sabinou, ale také někdejším
notářem Ulrichem. Kromě toho, že se královský písař bude muset potýkat s
lidmi mnoha společenských vrstev, od děvčat lehkých mravů přes městské
konšely až po šlechtice, bude navíc konfrontován se svou minulostí, o
které doposud navíc neměl ani tušení.
Pro posluchače je důležitá zejména postava Ulricha z Jenštejna, který je
v podání Pavla Rímského zároveň vypravěčem celého románu. Ten svým
energickým hlasem již od úvodních slov nenechá místo pro pochyby a
dokazuje, že patří v oblasti mluveného slova mezi absolutní hereckou
špičku. Ze způsobu, jakým vede příběh, jistě a bez zaváhání, je patrná
profesionalita a cit pro práci s hlasem. Nemenší prostor pak zaujímají
další výrazné postavy a jejich herečtí protagonisté, konkrétně pan Adam
v podání Jaromíra Meduny a Sabina Simony Postlerové. Tato trojice hrdinů
je doplněna ve vedlejších rolích přesvědčivým Petrem Lněničkou a Markem
Holým, potěší ale i hlas Václava Rašilova nebo Otakara Brouska mladšího.
Celkově je na nahrávce slyšet téměř dvě desítky hlasů, které vedla ruka
režisérky a vůdčí postavy AudioStoryJindřišky Novákové. A byla to
opravdu ruka šťastná – obsazení i výsledné ztvárnění je velmi příjemné.
Zvukový podkres měl na starosti Martin Dušek, který pracoval s hudbou
Daniela Tůmy. Oproti minulému dílu, kdy byly některé ruchy až příliš
výrazné, se nyní podařilo vytvořit sepjetí se slovem na přirozené
úrovni, ba dokonce téměř tak bohaté jako u některých rozhlasových her. A
tady vyvstává otázka – bylo správné odklonit se od četby a přistoupit k
poměrně rozsáhlé a počtem herců široce zastoupené dramatizaci? Rozhodně
ano. Podobné dramatizované četby má na svědomí například rozhlas u
románů Dicka Francise a je sympatické, že u napínavých detektivek tento
trend zcela nevymizel. Nejde totiž jen o zdramatizované dialogy, ale
rovnou celé dramatické pasáže, které příběh oživují a zpřístupňují
širšímu publiku, které se v něm může lépe orientovat.
Nezle než si přát, aby bylo toto úsilí patřičně doceněno a prošlapalo
léta zarostlou cestičku dramatizovaných četeb i pro další vydavatele,
což by jen podpořilo rozmanitost na rostoucím audioknižním trhu. Ulička
hanby je sice historickou detektivkou, ale autor do ní zakomponoval
velmi současné prvky korupce a podvodů na nejvyšší úrovni. Společně se
zvukovým zpracováním to může být další důvod, proč po tomto detektivním
románu sáhnout. Jak Vlastimil Vondruška tak AudioStory se za výsledný
produkt rozhodně hanbit nemusejí.
Tomáš Macháček(naposlech.cz)
AudioStory © 1991-2018
Partneři: Nakladatelství Argo | Nakladatelství Vyšehrad | Nakladatelství Portál | Deník KnihyStránky: Miroslav Hařovský