Truman Capote

Snídaně u Tiffanyho

Jakub Horák

Já nechci spát,
já nechci umřít,
já chci jen putovat v nebeských pastvinách...

Audiostory je doyenem mezi porevolučními vydavatelstvími audioknih. Vzniklo v roce 1991 snahou PhDr. Jindřišky Novákové a už od počátku vydávalo na audiokazetách literární díla širokého žánrového rozsahu. Českému posluchači byly tak v krátké době nabídnuty původní nahrávky Čapkových Povídek z obou kapes, Maupassantova Strachu, židovských anekdot Potkal Kohn Rabínoviče, Leacockových Literárních poklesků, Saint-Exupéryho Malého prince nebo Vejce a já Betty MacDonaldové. Neméně široký byl i výběr interpretů s nimiž Audiostory spolupracovalo: Vlastimil Brodský, Ota Sklenčka, Ladislav Mrkvička, František Němec, Gabriela Vránová, Eduard Cupák či Jaroslava Adamová. Díky pozdější kooperaci s Popronem byla řada těchto, takřka archivních, titulů znovuvydána na CD a dnes patří ke klasice české audioknihy. Nedávno se reedice dočkala i Snídaně u Tiffanyho - novela Trumana Capotea, poprvé knižně vydaná v roce 1958. Už o tři roky později natočil Blake Edwards její zdařilou filmovou adaptaci, díky níž bude zřejmě navždy hlavní postava příběhu spojena s osobou Audrey Hepburnové. Dokonce tak hluboce, že hereččin obličej byl použit i pro přebal aktuálně vydané audioknihy. Hlasy jsou ovšem české - patří Jiřímu Adamírovi a Haně Maciuchové.

Oba se svého úkolu zhostili na výbornou a jejich výkon je, jako vždy, nadprůměrný. Adamíra vypravuje v první osobě příběh začínajícího spisovatele, který se na podzim 1943 seznámí s dívkou Holly Golightlyovou, bydlící ve stejné domě. Atmosféra tehdejšího New Yorku je jednou z hlavních předností původní novely a dobře se ji podařilo přenést přes překlad Jarmily Fastrové i do audioknižní podoby. Motiv mladé a nekonvenční femme fatale řadí Snídani u Tifannyho vedle Tracyho tygra, Dámy s kaméliemi nebo třeba Dívky s pomeranči. Nespoutanost hlavních hrdinek těchto knih, jejich pohled na svět a svěžest mládí, naplňují čtenáře optimismem, o to naléhavější je pak jejich odcházení a opouštění mužského protějšku, ať už je jakékoliv. Maciuchová zvládla Holly Golightlyovou výtečně, škoda ale, že ji režisér obsadil i do role Mag Wildwoodové. Tu mohl, stejně jako další postavy, zastat Jiří Adamíra coby vypravěč celého příběhu.

Jak řečeno, nahrávka vznikla v roce 1991 na analogový pás a technická kvalita tomu odpovídá. Zdá se, že nově vydaná verze vznikla pouhým přepisem do digitálního formátu a k žádné úpravě záznamu nedošlo. Díky tomu získává Snídaně u Tiffanyho další plus - skvěle navozuje atmosféru pionýrských dob české audioknihy počátku 90. let a posluchač tak rád promine i několikeré slyšitelné zavrzání dveří ve studiu. Čemu by bylo ale lépe věnovat více péče, je rozdělení téměř tříhodinové nahrávky do jednotlivých stop. Zatímco původní vydání na dvou magnetofonových kazetách muselo být děleno s ohledem na použité médium, u MP3 nutnost přizpůsobovat délku jednotlivých částí odpadá. U reedice by tedy bylo vhodnější volit jednotlivé stopy stejně jako oddíly v knize.

Zmíněné nedostatky jsou však vedle excelentního výkonu obou interpretů nicotné. Audioknižní Snídani u Tiffanyho lze doporučit všem, kteří mají zájem o poslech kvalitní adaptace kvalitní předlohy. Zakoupit ji lze v kamenných obchodech na fyzickém nosiči nebo ryze elektronickou cestou na audioteka.cz.

Jakub Horák

(Snídaně u Tiffanyho, Audiostory, 2012)

Titul je v archívu, není možno jej koupit.